L’Escola Mowgi, sobre el multilingüisme : Quin gust parlar llengües!

En un món tan globalitzat i multicultural, on la comunicació és primordial, el multilingüisme esdevé una realitat social molt més freqüent que el monolingüisme.

El multilingüisme designa alhora la capacitat d’una persona d’utilitzar diferents llengües en la seva vida quotidiana i la coexistència de diverses comunitats lingüístiques en una mateixa zona geogràfica. La mobilitat humana, la recerca, els canvis educatius, la multiplicació dels contactes per Internet i el funcionament del planeta com una comunitat global en aquest inici de mil·lenni, fan que el plurilingüisme sigui una realitat impossible d’ignorar en els sistemes educatius.

Està demostrat que el coneixement de varies llengües estimula la creativitat i la innovació. Les persones multilingües són conscients que els problemes es poden abordar de diverses maneres en funció del context lingüístic i cultural i poden utilitzar aquesta capacitat per trobar solucions innovadores. No és estrany doncs, que les habilitats lingüístiques hagin esdevingut un valor afegit en els perfils acadèmics dels estudiants.

Actualment al planeta conviuen 6.000 llengües, la UNESCO ha previst que en desapareixeran el 90% pel fet que els seus parlants pertanyen a cultures i entorns naturals amenaçats o perquè seran assimilades completament per una altra llengua dominant.

En l’àmbit de l’educació la UNESCO, al 1999, va adoptar l’expressió “educació plurilingüe”per a referir-se a l’ús de com a mínim tres llengües: la llengua materna, una llengua regional o nacional i una llengua internacional.

A LA NOSTRA ESCOLA

“… quina facilitat que tenen els vostres alumnes per canviar d’idioma!…”

Doncs sí, tot i que a l’Escola Mowgli, la llengua catalana és la llengua vehicular del centre, els nostres alumnes es dirigeixen en castellà i en anglès als professionals referents dels respectius idiomes. Es pot escoltar com a l’hora del pati, per exemple, un petit grupet està comentant el cap de setmana amb l’auxiliar de conversa d’anglès; i alhora, dos alumnes expliquen a la mestra de castellà qui ha marcat l’últim gol del partit.

El professor de llengua sempre interacciona amb l’alumne en l’idioma que ensenya, tant en situacions formals com no formals. Aquesta realitat permet establir un clima favorable on l’alumnat se senti segur i estimulat per anar utilitzant les diferents llengües progressivament. De fet, tant és així, que sovint, els alumnes del primer cicle de primària pensen que aquests professors no saben parlar en català!

“… els de San Remo ja ens han contestat!…”

Diversos cursos mantenen correspondència amb escolars de centres d’altres països, com per exemple, Itàlia, Anglaterra o Xile. Aquest intercanvi facilita l’aprenentatge de les llengües de manera vivencial, amb un propòsit i uns destinataris reals.

“…¡mira qué he encontrado! Look what I’ve got!…”

A les aules fem ciències i art en anglès, projectes de medi en castellà. Una vegada més, les llengües són una part vital del nostre dia a dia, amb l’objectiu d’esdevenir persones multilingües. Aquests darrers anys, estem donant molta importància als projectes, de fet tota la primària ja treballem amb aquesta metodologia, i un dels aspectes més rellevants és el treballar les llengües de forma transversal en totes les àrees.

“…demà ens toca explicar el conte de castellà als nens petits…”

Al llarg del curs realitzem diferents activitats per fomentar la importància de la llengua en diversos àmbits. Per una banda, els nens de cicle superior es preparen un conte per explicar-lo a les classes d’educació infantil. Per altra banda, una mestra s’encarrega exclusivament de la biblioteca. Un dia a la setmana, rep als alumnes dels diferents cursos, parlen de llibres i se n’emporten un per llegir a casa. També fem un recull d’expressió escrita anual on hi ha els millors textos dels alumnes de cicle mitjà i superior en les tres llengües. Aquest llibre es reparteix a tots els Akeles (sisè) i a l’escola en guardem una edició de cada curs.

“…mis cosinos vendrán mañana…”“…Can I repart this?…”

En el nostre centre, les llengües s’aprenen parlant-les. Fomentem l’expressió oral com a pilar fonamental de l’aprenentatge, fem notícies, exposicions, debats… És en la dimensió de la comunicació oral on es recolzen les altres dimensions de l’àmbit lingüístic, com són l’expressió escrita o la comprensió lectora.

“La conversa és el procés bàsic i essencial que des de sempre ha cohesionat els éssers humans”. Peter Senge (enginyer)

Cristina Méndez, Miquel Padrós i Imma Solano, mestres de l’Escola Mowgli